Bel ons direct 0492 - 464176

Diesel en benzine motoren

Een goed onderhouden motor is veiliger en kan je hoge kosten besparen. Daarom een paar tips om je auto in perfecte staat te houden! Hoort u (plots) een ongebruikelijk geluid in de motor probeer dan goed te luisteren. Neem hierna zo spoedig mogelijk contact met ons op want langer doorrijden vergroot de kans van schade.

Motorolie

Gebruik een goede motorolie, bij voorkeur het type wat de fabrikant voorschrijft. Het merk maakt niet zoveel uit zolang het maar een kwaliteits-olie is en aan de specificaties voldoet. vervang de motorolie en het filter tijdig, de termijn staat vaak aangegeven in uw handleiding van uw auto. U kunt dit natuurlijk ook even navragen bij uw merk-dealer.

Luchtfilter

Denk ook aan uw luchtfilter. De functie hiervan wordt vaak onderschat. Het zorgt ervoor dat de lucht die benodigd is voor de verbranding gefilterd wordt en gezuiverd is van stof, zand en insecten. Bij een sterk vervuild luchtfilter is de luchtdoorlaat miniem en kan de motor niet optimaal functioneren. Daarom is het belangrijk dat u deze regelmatig vervangt.

Distributieriem

Houd de levensduur in de gaten van de distributieriem. Deze verbindt de krukas van de motor met de nokkenas, die de kleppen van de motor bedient. De riem gaat een tamelijk nauwkeurig vastgesteld aantal kilometers mee. Wordt de vervangingstermijn overschreden, dan breekt de riem. Ook olielekkage kan de riem aantasten en uiteindelijk laten breken. Bij olieverbruik ook de distributieriem controleren dus. Bij het breken of verspringen van de distributieriem botsen kleppen en zuigers tegen elkaar, met kromme kleppen als gevolg. Bij een hoge snelheid is de kans groot dat er nog veel meer motoronderdelen onherstelbaar beschadigd worden.

Bij een te hoge koelwater temperatuur onmiddellijk stoppen, anders verbrandt u de koppakking en misschien nog veel meer. Een motor is gebouwd op hoge bedrijfstemperaturen, maar oververhitting door een haperende koeling kan veel schade aanrichten. Dit is een van de belangrijkste aanleidingen voor een cilinderkoprevisie.
Oorzaken zijn bijvoorbeeld: een verstopte radiateur, een kapotte waterpomp of een defecte thermostaat. De praktijk leert dat er maar weinig automobilisten onmiddellijk stoppen als ze zien dat de motortemperatuur te hoog oploopt. De meesten rijden door, in de hoop dat het meevalt.

Vooral de kop van de motor (het losse bovenste deel met de in- en uitlaatkleppen van de cilinders) is gevoelig voor een te hoge temperatuur. Dit zorgt ervoor dat de kop krom trekt ten opzichte van het motorblok (dit is overigens niet met het blote oog waar te nemen, het gaat om fracties van millimeters). Het gevolg is dat de koppakking (de afdichting tussen de kop en het motorblok) verbrandt. Omdat de verbrandingsdruk in de motor hoger is dan de druk in het koelvloeistofsysteem, wordt er lucht in de kanalen van het koelsysteem geperst. Waar lucht is, is geen water. Gevolg: de circulatie stokt. De motor wordt daardoor nog heter.  Een lekke koppakking kunt u ook herkennen aan olie in het koelvloeistofreservoir.

Autobedrijf Ad van der Horst; als u voor kwaliteit en persoonlijke service kiest!